Dagligvaruhandeln fortsätter att tillämpa åldersgräns för energidryck
2018-12-14 15:36:00Idag överlämnade Livsmedelsverket sin rapport på regeringsuppdraget att ”utreda behovet av och lämna förslag på åtgärder för att begränsa tillgången av energidrycker för barn och unga, t.ex. genom att införa en åldersgräns vid försäljning av energidrycker eller andra lämpliga åtgärder”. Någon åldersgräns blev det inte, istället valde myndigheten att föreslå en maxhalt för koffein i energidrycker.
Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel med medlemsföretag som Axfood, Bergendahls, Coop, ICA och Lidl som sedan 2009 har en gemensam branschöverenskommelse om att rekommendera butiker att tillämpa en åldersgräns på 15 år hade hoppats på att myndigheten skulle föreslå en lagstadgad åldersgräns. Livsmedelsverkets rapport ändrar dock inte dagligvaruhandelns inställning, utan de fortsätter att tillämpa åldersgräns.
- Med full respekt för myndigheternas slutsats, det är de som står för det vetenskapliga underlaget och har förutsättningar att genomföra utredningar. Maxgräns för koffein kan vara en bra åtgärd, men vi tror också att åldersgräns fyller en viktig funktion. Vi ser ingen anledning att sluta tillämpa åldersgräns, säger Karin Brynell.
En lagstadgad åldersgräns skulle innebära att alla försäljningsställen agerar likadant och att marknadsförutsättningarna blir likvärdiga. Nu hoppas Karin Brynell istället att fler försäljningsställen på frivillig väg inför åldersgräns.
Vasa Bryggeri ställer om till 100% återvunnen plast
2019-06-22 15:36:29 VASA Bryggeri utanför Sundsvall ställer om och kommer att börja använda PET-flaskor av 100% återvunnen plast för sina produkter. VASA blir därmed en av de första fabrikerna i världen att göra denna miljösatsning. Bryggeriet har projekterat ...Läs hela nyheten.
NOCCO ny global partner till Battle Cancer
2020-01-17 09:49:00 NOCCO är stolta att presentera sitt partnerskap med Battle Cancer, världens ledande icke-vinstdrivna functional fitness event. Som partner kommer NOCCO att vara med vid samtliga evenemang under 2020 med en rad olika aktiveringar för att öka...Läs hela nyheten.
Matsmarts kamp mot matsvinnet
Annons: Matsmart startade i december 2013 med den enkla idén att köpa in varor som annars skulle kastas – ofta helt i onödan – och sälja dem till konsumenter över hela Sverige till rejält sänkta priser via webben.- Överskottsmat med 20-90 % rabatt.
- Leverans över hela Sverige.
- Fri hemleverans vid köp över 500:-.
- Leverans 2-5 dagar.