Clean Drink klimatsatsar - skall vara helt plastfria år 2020
2020-01-15 11:31:00Dryckesföretaget Clean Drink klimatsatsarcoch gör förändringar för klimatet. Genom att sluta med plastemballage skall plastkonsumtionen minskas med upp till 11 ton årligen.
– Den lösning vi använder oss av har använts av andra typer av företag tidigare men vi är först inom energi- och funktiondryckssegmentet att skrota plasten. Det här innebär att vi har en helt plastfri produktion vilket är ett självklart steg för oss att ta och helt i linje med vårt hållbarhetsarbete, Sebastian Kvissberg, VD på Clean Drink.
Clean Drink har länge undersökt olika lösningar för att bli plastfria. I sin tidigare utformning har varje flak dryck omgärdats av 20 gram plast. Genom den nya flakmodellen innebär det en reducering av plast på 5,5 ton beräknat på föregående års omsättning. Med beräknad tillväxt för 2020 innebär förändringen en besparing på 11 ton plast. De nya flaken är redan i produktion och kommer successivt fasa ut de tidigare flaken. Under vecka 15, 2020, beräknas de gamla flaken vara helt borta från marknaden.
Clean Drink har ett omfattande hållbarhetsarbete:
- Bryggeriet som producerar drycken drivs helt fossilfritt via 30% solcellsdrift och 70% vattenkraft.
- Transporterna mellan bryggeriet i Finland och Sverige går på förnybart HVO-bränsle vilket innebär 90% lägre utsläpp.
- Det svenska lagret går på 100% förnybar energi via EPD-certifierad el från Vattenfall samt vattenkraft från Luleå älv.
- Samtliga företagsbilar går på biogas.
– Vår ambition är att vara den renaste funktionsdrycken på marknaden, både innehållsmässigt men också vad gäller klimatpåverkan. Vi tror att alla företag kan göra stor skillnad, oavsett storlek på företaget, och vår förhoppning är att vara en inspiration för våra branschkollegor, Sebastian Kvissberg.
Lightläsk vinner marknadsandelar 2018
2019-12-05 21:12:13 2010 hade sockerfri läsk en marknadsandel på 15.4% i Sverige. 2018 hade den andelen stigit till 34.8%. Samtidigt har den genomsnittliga konsumtionen för alla typer av läsk stigit från 60 till 70.9 liter per person. En förklaring till denna...Läs hela nyheten.
NOCCO ny global partner till Battle Cancer
2020-01-17 09:49:00 NOCCO är stolta att presentera sitt partnerskap med Battle Cancer, världens ledande icke-vinstdrivna functional fitness event. Som partner kommer NOCCO att vara med vid samtliga evenemang under 2020 med en rad olika aktiveringar för att öka...Läs hela nyheten.
Matsmarts kamp mot matsvinnet
Annons: Matsmart startade i december 2013 med den enkla idén att köpa in varor som annars skulle kastas – ofta helt i onödan – och sälja dem till konsumenter över hela Sverige till rejält sänkta priser via webben.- Överskottsmat med 20-90 % rabatt.
- Leverans över hela Sverige.
- Fri hemleverans vid köp över 500:-.
- Leverans 2-5 dagar.