Sockerfri läsk går om sockrad - så förändras svenskarnas dryckesvanor
2025-03-27 12:16:51Sverige har på bara ett decennium vänt trenden – i dag är sockerfri läsk den mest sålda kategorin inom kolsyrade drycker. Vad ligger bakom skiftet? Här är siffrorna och insikterna som förklarar utvecklingen.
En ny favorit i kyldisken
Från att ha varit ett nischalternativ i butikernas nedersta hyllplan är sockerfri läsk nu den nya standarden för många svenskar. Faktum är att nära 6 av 10 läskedrycker som säljs i Sverige i dag är utan tillsatt socker – en utveckling som accelererat snabbt under de senaste åren.
Enligt branschorganisationen Sveriges Bryggerier och Livsmedelsföretagen har andelen sockerfri läsk ökat från cirka 20 % år 2014 till 59 % år 2024. Redan 2021 låg andelen på 48 %, och 2022 passerade de sockerfria alternativen sockrad läsk i försäljningsvolym.
”Vi ser en tydlig trend: konsumenter vill göra hälsosammare val, men fortfarande njuta av läskens uppfriskande smak.”
– Anna Lind, dryckesanalytiker på Livsmedelsnyheter.se
10 år av förändring – så har konsumtionen sett ut
- 2014: ~20 % – Sockerfria varianter lanseras i större skala
- 2016: ~30 % – Reformuleringar tar fart, fler "Zero"-versioner
- 2019: ~40 % – Branschmål: minska socker med 15 % till 2025
- 2021: ~48 % – Sockerfri nästan ikapp sockrad läsk
- 2022: ~51 % – Brytpunkten: sockerfri går om i volym
- 2024: ~59 % – Ny norm: sockerfri läsk dominerar
Bakom skiftet: hälsa, smak och produktutveckling
1. Hälsomedvetenheten ökar
Konsumenter förknippar i allt högre grad sockrade drycker med övervikt, diabetes och andra livsstilssjukdomar. Det driver efterfrågan på sockerfria alternativ.
2. Branschen reformulerar
Redan 2019 satte Sveriges Bryggerier upp målet att minska tillsatt socker i läsk med 15 %. Målet uppnåddes tidigare än planerat – och överträffades. Idag har sockret minskat med 28 % i det svenska läsksortimentet.
3. Smaken har blivit bättre
Tack vare förbättrade sötningsmedel (som stevia och sucralos) smakar sockerfria läskvarianter i dag betydligt bättre än förr – vilket gjort dem mer populära än någonsin.
? Slutsats: framtidens bubblor är utan socker
Utvecklingen ser ut att fortsätta. Allt fler varumärken satsar på sockerfria drycker, fler smaker introduceras – och konsumenternas val blir tydligare för varje år.
Sockerfri läsk har inte bara blivit ett alternativ – den har blivit normen.
Artikeln är baserad på data från Sveriges Bryggerier, Livsmedelsnyheter.se, Livsmedelsföretagen, Nyfikenöl och Convenience Stores Sweden. Siffrorna avser endast den svenska marknaden för kolsyrade läskedrycker.
Vårens sockerfria nyheter från Fanta och Coca-Cola
2019-03-28 08:00:00 Coca-Cola i Sverige lanserar vårens sockerfria nyheter med smakerna Fanta Raspberry Zero Sugar, som är exklusivt utvecklad för den svenska marknaden, samt Coca-Cola Zero Sugar Peach. Dryckerna produceras i Jordbro utanför Stockholm. Sver...Läs hela nyheten.
Coca-Cola Energy lanseras i Sverige
2019-05-28 08:00:00 Nu kommer Coca-Cola Energy till Sverige - en energidryck med en smak som är inspirerad av Coca-Cola. Drycken innehåller koffein från naturliga källor, guarana-extrakt samt vitamin B och är fri från taurin. Produkten kommer i två varianter, ...Läs hela nyheten.
Matsmarts kamp mot matsvinnet
Annons: Matsmart startade i december 2013 med den enkla idén att köpa in varor som annars skulle kastas – ofta helt i onödan – och sälja dem till konsumenter över hela Sverige till rejält sänkta priser via webben.- Överskottsmat med 20-90 % rabatt.
- Leverans över hela Sverige.
- Fri hemleverans vid köp över 500:-.
- Leverans 2-5 dagar.