Flaskor av 100 procent återvunnen plast med en uppmaning om att panta igen

2020-02-06 10:05:00
Som första marknad i världen lanserar Coca-Cola i Sverige PET-flaskor tillverkade av 100 procent återvunnen plast1 med etiketter där varumärkena står åt sidan och istället ger plats till uppmaningen att panta igen. Den nya etikettdesignen för den svenska marknaden avser varumärkena Coca-Cola, Fanta, Sprite och Bonaqua och innebär en stor förändring från den internationella standarddesignen.

Den utmärkande etikettdesignen är en del av ett brett hållbarhetsarbete för att uppmuntra fler att panta och öka kunskapen om vikten av insamling som en avgörande del för att möjliggöra en cirkulär ekonomi för plastförpackningar. Under 2020 blir Coca-Cola i Sverige den första marknaden i världen där alla lokalproducerade PET-flaskor är tillverkade av 100 procent återvunnen plast.

Etiketterna på Coca-Cola, Fanta, Sprite och Bonaqua blir vita och kommer under en period att frångå sina karaktäristiska färger för att tydligt kommunicera “Panta mig igen. Jag är gjord av 100% återvunnen plast. Tillverkad i Sverige”. Den utmärkande etikettdesignen kommer att finnas på PET-flaskor i storlek 0,5 L och 1,5 L.

- Vi har ett ansvar att säkerställa att inte någon av våra förpackningar hamnar som skräp i naturen. Omställningen till 100 procent återvunnen plast är ett stort steg för vår verksamhet. Det känns rätt att Coca-Cola i Sverige använder räckvidden och styrkan i våra varumärken för att uppmuntra konsumenter att panta flaskan igen. Coca-Cola vill vara en positiv kraft i de samhällen som vi verkar i och när vi är relevanta och når våra konsumenter gör vi skillnad tillsammans, säger Barbara Tönz, vd Coca-Cola AB.

Coca-Cola i Sverige arbetar tillsammans med kunder och partners för att uppmuntra till insamling och pantning av flaskor.

- För att uppnå en cirkulär ekonomi för förpackningar krävs samarbete genom hela värdekedjan. Jag är tacksam för alla aktörer som visar så stort engagemang för att öka insamlingen i Sverige. Vi har ett fantastiskt retursystem där en majoritet av alla flaskor samlas in, något som i högsta grad möjliggör vår lansering. Tillsammans kommer vi verka för att fortsätta göra det lätt för konsumenter att göra rätt. Förhoppningen med initiativet är att öka andelen insamlade flaskor och att till 2025 nå 100 procent. Vi vill att alla flaskor pantas så att de kan bli till nya flaskor igen, säger Sofie Eliasson Morsink, vd Coca-Cola European Partners Sverige AB.


Wato och Movement lanserar en helt ny produkt på marknaden!

Wato och Movement lanserar en helt ny produkt på marknaden!

2019-04-23 08:26:00 Wato och Movement Group AB inleder ett nytt samarbete på den svenska dagligvarumarknaden från och med vecka 16. Uppdraget omfattar distribution, trade marketing, bearbetning av centrala kunder och butiker inom dagligvaruhandeln samt servicehandeln. ...
Läs hela nyheten.

Lightläsk vinner marknadsandelar

Lightläsk vinner marknadsandelar

2019-12-05 21:12:13 2010 hade sockerfri läsk en marknadsandel på 15.4% i Sverige. 2018 hade den andelen stigit till 34.8%. Samtidigt har den genomsnittliga konsumtionen för alla typer av läsk stigit från 60 till 70.9 liter per person. En förklaring till denna kraftiga ...
Läs hela nyheten.

Matsmarts kamp mot matsvinnet

Annons: Matsmart startade i december 2013 med den enkla idén att köpa in varor som annars skulle kastas – ofta helt i onödan – och sälja dem till konsumenter över hela Sverige till rejält sänkta priser via webben.

- Överskottsmat med 20-90 % rabatt.
- Leverans över hela Sverige.
- Fri hemleverans vid köp över 500:-.
- Leverans 2-5 dagar.

Handla mat online hos Matsmart


Dryck från Coca-Cola AB

Mer Sockerfri Citrusmix Coca-Cola Light Taste Exotic Mango Fanta Pink Grapefruit Zero Sugar