Pro! Brands kampanj. 50% hos Proteinbolaget!
Läs vårt test av Nocco BCAA Päron. Smak 6/10 & prisvärde: 5/ 10


Dagligvaruhandeln fortsätter att tillämpa åldersgräns för energidryck

2018-12-14 15:36:00
Idag överlämnade Livsmedelsverket sin rapport på regeringsuppdraget att ”utreda behovet av och lämna förslag på åtgärder för att begränsa tillgången av energidrycker för barn och unga, t.ex. genom att införa en åldersgräns vid försäljning av energidrycker eller andra lämpliga åtgärder”. Någon åldersgräns blev det inte, istället valde myndigheten att föreslå en maxhalt för koffein i energidrycker.

Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel med medlemsföretag som Axfood, Bergendahls, Coop, ICA och Lidl som sedan 2009 har en gemensam branschöverenskommelse om att rekommendera butiker att tillämpa en åldersgräns på 15 år hade hoppats på att myndigheten skulle föreslå en lagstadgad åldersgräns. Livsmedelsverkets rapport ändrar dock inte dagligvaruhandelns inställning, utan de fortsätter att tillämpa åldersgräns.

- Med full respekt för myndigheternas slutsats, det är de som står för det vetenskapliga underlaget och har förutsättningar att genomföra utredningar. Maxgräns för koffein kan vara en bra åtgärd, men vi tror också att åldersgräns fyller en viktig funktion. Vi ser ingen anledning att sluta tillämpa åldersgräns, säger Karin Brynell.

En lagstadgad åldersgräns skulle innebära att alla försäljningsställen agerar likadant och att marknadsförutsättningarna blir likvärdiga. Nu hoppas Karin Brynell istället att fler försäljningsställen på frivillig väg inför åldersgräns.


Ännu en limited summer edition - NOCCO Blood Orange Del Sol

Ännu en limited summer edition - NOCCO Blood Orange Del Sol

2020-06-01 22:54:11 NOCCO startade våren med att lansera sin traditionella summer edition ­Limón Del Sol med smak av citron. Nu lanseras ännu en smak för värmen 2020 ­ Very Limited Edition Blood Orange Del Sol med smak av blodapelsin. Sedan NOCCOs sommarsmaker lanse...
Läs hela nyheten.

Coca-Cola light hyllar uttrycksfullhet med ny design

Coca-Cola light hyllar uttrycksfullhet med ny design

2020-03-11 19:03:47 Dags för ny design på burkarna av Coca-Cola light? You bet. Nu lanserar Coca-Cola i Sverige ett nytt och spännande utseende på burkarna av Coca-Cola light. Den nya designen hyllar uttrycksfullhet och inspirationen är hämtad från uttryck som många...
Läs hela nyheten.

Matsmarts kamp mot matsvinnet

Annons: Matsmart startade i december 2013 med den enkla idén att köpa in varor som annars skulle kastas – ofta helt i onödan – och sälja dem till konsumenter över hela Sverige till rejält sänkta priser via webben.

- Överskottsmat med 20-90 % rabatt.
- Leverans över hela Sverige.
- Fri hemleverans vid köp över 500:-.
- Leverans 2-5 dagar.

Handla mat online hos Matsmart

Amelia hörlurar